Η ωμοφαγική διατροφή όπως αναφέρει και το όνομα της αποτελείται κατά 70-75 % από μη τροποποιημένα τρόφιμα και ωμές τροφές οι οποίες δεν έχουν θερμανθεί σε θερμοκρασία άνω των 46-48οC.

Οι ωμοφάγοι πιστεύουν ότι οι τροφές οι οποίες έχουν δεχτεί θερμική επεξεργασία πάνω από αυτούς τους βαθμούς, χάνουν πολλά θρεπτικά συστατικά και δρούν πλέον αρνητικά για τον οργανισμό.

Τρόφιμα που καταναλώνονται συχνά είναι τα εξής: φρούτα, λαχανικά, ξηροί καρποί, σπόροι και βλαστοί.

Ας δούμε τι λέει η επιστήμη:

  • Η ωμοφαγία σχετίζεται με χαμηλή οστική μάζα, χαμηλό βάρος σε γυναίκες, αμηνόρροια και προβλήματα στα δόντια.
  • Μια μετανάλυση το 2003 έδειξε ότι τα άτομα με ωμοφαγικό πλάνο διατροφής εμφανίζουν χαμηλά επίπεδα HDL και βιταμίνης Β12.
  • Οι ωμοφάγοι παρουσιάζουν αυξημένα επίπεδα Β καροτένιου και λυκοπένιου.
  • Μείωση της εμφάνισης του καρκίνου του μαστού σε γυναίκες που ακολούθησαν πιστά ωμοφαγική δίαιτα για μεγάλο διάστημα.
  • Αξίζει να σημειωθεί ότι η ωμοφαγική δίαιτα παρουσιάζει αρκετές ελλείψεις θρεπτικών συστατικών  λόγω απουσίας τροφίμων. Ελλείψεις εμφανίζονται στα εξής: πρωτεΐνη, θερμίδες/ημέρα ,ασβέστιο, βιταμίνη D και σίδηρο.

Επιπλέον το 30% των γυναικών που ακολούθησαν αυστηρά ωμοφαγική δίαιτα (90% της διατροφής ήταν ωμές τροφές) μπήκαν στη εμμηνόπαυση σε ηλικία κάτω των 45 χρόνων.

Επίσης, από την κατανάλωση ωμών ψαριών, οστρακοειδών, μαλάκιων, αυγών, ωμών γαλακτοκομικών προϊόντων και κρεάτων (κυρίως παστά και καπνιστά), αυξάνεται το ποσοστό των δηλητηριάσεων.

Η ωμοφαγία αποτελεί ένα μοντέλο διατροφής που δύναται να έχει κάποια οφέλη στην υγεία. Η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών καθώς και η αποφυγή των επεξργασμένων τροφίμων, τα οποία και προτείνει, έχουν σχετιστεί για τα πολλαπλά οφέλη στην υγεία, μειώνοντας τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά προβλήματα και άλλες χρόνιες παθήσεις. Μελέτες επιβεβαιώνουν ότι τα άτομα που ακολουθούν μια αυστηρά ωμοφαγική διατροφή εμφανίζουν μειωμένες τιμές LDL χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων.

Ποιες τροφές περιλαμβάνει η ωμοφαγική διατροφή;

Τα κύρια τρόφιμα που περιλαμβάνει αυτό το μοντέλο διατροφής είναι τα εξής:

  • Φρούτα, ωμά, σε χυμούς ή αποξηραμένα
  • Λαχανικά
  • Ξηρούς καρπούς, ωμούς, όχι ψημένους
  • Ωμά δημητριακά ή μουλιασμένα
  • Ωριμασμένο (αποξηραμένο) κρέας
  • Φυτικά γάλατα όπως γάλα αμυγδάλου, γάλα καρύδας, σόγιας
  • Ελαιόλαδο, μη επεξεργασμένο με θερμότητα ή με άλλους διαλύτες
  • Ωμά φυτικά έλαια από ξηρούς καρπούς και καρύδα
  • Ταχίνι, φυστικοβούτυρο ή άλλα βούτυρα από ωμούς ξηρούς καρπούς
  • Φύκια
  • Ζυμωμένα προιόντα όπως τουρσί,πίκλες
  • Ρίζες λαχανικών
  • Ωμά αυγά
  • Γαλακτοκομικά, μη παστεριωμένα
  • Ωμό κρέας και ψάρι

Εν κατακλείδι

Η ωμοφαγική διατροφή έχει τόσο οφέλη για την υγεία και το σώμα μας, όσο και αρνητικές συνέπειες, αφού προκαλεί ελλείψεις σε αρκετά θρεπτικά συστατικά λόγω του περιορισμού των τροφών που καταναλώνονται. Συστήνεται να ακολουθείται για μικρό χρονικό διάστημα λόγω των ελλείψεων που δημιουργεί μακροπρόθεσμα.