Τι να προσέξω;

Η θεραπεία με κορτικοστεροειδή αποτελεί θεραπεία για την αντιμετώπιση διαφόρων ασθενειών.Η κορτιζόνη παράγεται φυσιολογικά από τον οργανισμό και είναι απαραίτητο στοιχείο για την υγεία μας, αυτή ανήκει στη κατηγορία των κορτικοστεροειδών.

Οι παρενέργειες των κορτικοστεροειδών ως φαρμάκων είναι σημαντικές, ειδικά όταν πρόκειται για χρόνια λήψη.

Συχνά οι παρενέργειες επηρεάζουν πολλά συστήματα του  οργανισμού καθώς διαταράσσουν το μεταβολισμό του νερού αλλά και των ανόργανων μετάλλων όπως το νάτριο, το κάλιο, τον φώσφορο και το ασβέστιο.

Διατροφικές οδηγίες:

  • Επαρκή πρόσληψη πρωτεΐνης και καλίου

Είναι αναγκαία η αυξημένη πρόσληψη πρωτεΐνης (1.5 g/Kg σωματικού βάρους/ημέρα) και καλίου, επειδή  συμβάλλουν στον περιορισμό του οιδήματος και της κατακράτησης υγρών που προκαλεί η χρήση κορτιζόνης.

  1. Τρόφιμα πλούσια σε πρωτεΐνη είναι: όσπρια, πουλερικά, κόκκινο κρέας, αυγά, ημίαπαχα γαλακτοκομικά, μανιτάρια.
  2. Τρόφιμα πλούσια σε κάλιο είναι: Φακές, μπανάνα, πατάτες, γλυκοπατάτα, ντομάτες, κόκκινες πιπεριές, σπανάκι, μπρόκολο, αγγούρι, κολοκυθάκι, σταφίδες, ραπανάκι, πεπόνι, βερίκοκα, πορτοκάλι.
  • Ενυδάτωση

Επαρκής ενυδάτωση του οργανισμού τουλάχιστον  8-10 ποτήρια υγρών/ημέρα.

  • Αλάτι

Χαμηλή πρόσληψη αλατιού <5 g/ημέρα, λόγω της κατακράτησης νατρίου.

Η σύσταση  αφορά όχι μόνο τη μείωση της χρήσης του αλατιού στο φαγητό καθώς και την κατανάλωση τυποποιημένων τροφίμων που περιέχουν πολύ αλάτι (ως συντηρητικό μέσο).

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι είναι σημαντικό να αποφεύγονται τα καπνιστά, τα αλλαντικά, τα παστά, τα γλυκά, τα μπισκότα,τα chips, ποπ-κορν, τα αλμυρά τυριά.

Για να ενισχυθεί η γεύση του φαγητού μπορούν να χρησιμοποιηθούν μπαχαρικά και μυρωδικά.Με αυτό τον τρόπο αποφεύγεται η κατακράτηση νερού και κατ΄επέκταση πρήξιμο.

  • Ασβέστιο

Η λήψη κορτικοστεροειδών όπως η κορτιζόνη, μειώνει την απορρόφηση του ασβεστίου και αυξάνει τον κίνδυνο για οστεοπόρωση.

Συνεπώς, συνίσταται επαρκής πρόσληψη ασβεστίου (1500mg/ημέρα) και βιταμίνης D τόσο από τη διατροφή όσο και από συμπληρώματα διατροφής.

Τρόφιμα πλούσια σε ασβέστιο: γαλακτοκομικά προϊόντα, σολομός, σαρδέλες με το κόκκαλο, πράσινα λαχανικά, ξηροί καρποί και σπόροι, όσπρια και προϊόντα σόγιας.

  • Βιταμίνη D

Όσον αφορά στη βιταμίνη D, η απαραίτητη ποσότητα εξασφαλίζεται με την έκθεση στον ήλιο για περισσότερο από 15 λεπτά/ημέρα.

Σε περίπτωση που αυτό είναι ανέφικτο ένα συμπλήρωμα κρίνεται χρήσιμο.

Ενισχύστε τη διατροφή σας καταναλώνοντας  λιπαρά ψάρια, κρόκο αυγού και μανιτάρια.

  • Μειώστε την κατανάλωση ζάχαρης αλλά και των προϊόντων που την περιέχουν όπως αναψυκτικά, γλυκά, μπισκότα, κέικ και ζαχαρωτά.

Συνοψίζοντας

Προσπαθήστε να διατηρήσετε ένα ισορροπημένο υγιεινό πλάνο βασισμένο στη Μεσογειακή διατροφή με ταυτόχρονη ένταξη της καθημερινής άσκησης, ώστε να αποφευχθεί η αύξηση του σωματικού βάρους και να προληφθεί η οστεοπόρωση.